Tomaten en bloedneuzen - Reisverslag uit Bowen, Australië van Daan en Eline van Grimbergen en van Baal - WaarBenJij.nu Tomaten en bloedneuzen - Reisverslag uit Bowen, Australië van Daan en Eline van Grimbergen en van Baal - WaarBenJij.nu

Tomaten en bloedneuzen

Door: Daan en Eline

Blijf op de hoogte en volg Daan en Eline

01 September 2006 | Australië, Bowen

Hello lieve allemaal!

Tja daar zitten we dan na twee weken kei hard gewerkt te hebben... te internetten... nee geen vrije dag, maar vanochtend vroeg om zes uur hebben we ontslag genomen! We pikten het niet meer! Hier komt het verhaal:

Nadat we vanuit Airlie Beach in Bowen waren aangekomen en ons hadden gevestigd op een gezellige camping zijn we de volgende ochtend op zoek gegaan naar werk en bij de derde farm hadden we geluk! (drie keer is scheepsrecht!) We konden gelijk beginnen met het plukken van TOMATEN! Is weer eens wat anders de aardbeitjes.

Dit plukken gaat aan de hand van een grote machine met zes armen. Onderaan deze armen zitten twee plukkers die de tomaten op een lopende band leggen/gooien. Deze lopende band gaat omhoog naar de top van de machine waar twee tot drie dames zitten om de rotte tomaten er tussen uit te halen. Als vervolgens de machine vol met tomaten zit komt er een grote truck met bakken om de tomaten op te halen en naar de shed te brengen.

Daan's werkzaamheden: plukken en de machine besturen.
Eline's werkzaamheden: de rotte tomaten op de grond gooien.

De eerste week begonnen we om zeven uur tot vijf en afgelopen week begonnen we om zes uur tot vijf. Zeven dagen per week. Op zich niet erg, maar als je maar heel heel heel erg weinig betaald krijgt is het lolletje er snel af natuurlijk.

Het bloedneus verhaal:
Bij ons op de camping stond een stel bestaande uit een Australier Darren en zijn Japanse vriendin Pikachu. Wij hebben hen mee genomen naar het tomaten plukken omdat die stakkers ook werk nodig hadden. FOUT! Na drie dagen was Darren van de camping geschopt omdat hij zijn vriendinnetje niet echt goed behandelde; verbaal mishandelde. Dachten we mooi van m af te zijn FOUT! Komt hij bij ons op de machine werken! In plaats van tomaten te plukken gooide hij ze liever op de grond (en we krijgen per kilo betaald) Totdat ik (Eline) het zo ontzettend zat was en van de machine naar beneden ben gesprongen om Darren de waarheid te vertellen. Dit shockeerde de andere plukkers... Darren (die we ook wel Mr. Freezy noemen) draaide zich om en vervolgde zijn werkzaamheden als tomaten-op-de-grond-gooier. Chris (een Nederlander die ook bij ons op de camping stond) was bezig met tomaten plukken maar had geen emmer om ze in te doen en besloot ze daarom bij Darren in de emmer te doen. FOUT! Dat was Darren zijn emmer; hij pakte de tomaten uit de emmer en gooide ze op de grond. Dit vond Chris niet leuk en zei er wat van waarop Darren Chris op zijn neus sloeg. FOUT! Met als gevolg: Darren was op staande voet onstlagen! GOED!

Pff wat een dag... Dachten we toch nog wat verdiend te hebben, kijken we op onze rekening... en wederom chagerijnig!
$400 voor 75 uur! FOUT! Dus hebben we vandaag ontstlag genomen. Met als gevolg dat meer dan de helft van de tomaten plukkers er per direct ook mee is gestopt.

Vandaar de vrije dag. Andere mensen op de camping zijn voor ons navraag aan het doen bij de sheds waar zij bij werken (betaald per uur) dus hopelijk kunnen we maandag weer aan de slag voor twee weken!

Succes met de regen; wij gaan zo naar strand!

Dikke kus xxx

• 01 September 2006 - 06:34

Marion:

Wat een avonturen daar! Ik kan me indenken dat je geen tomaat meer kan zien. Misschien is schapen scheren een optie? Heel veel groeten

• 01 September 2006 - 07:24

Jan En Marion:

He Daan en Eline als jullie weer thuis zijn maak ik voor jullie tomatensoep, groetjes

• 01 September 2006 - 07:54

Peer:

als ik moet komen helpen om mensen in elkaar te slaan dan bel je maar ff he!! geen probleem!

• 01 September 2006 - 08:33

Elst:

Nou nou nou wat een gedoe, wil je mensen helpen gebeurd er dit.Wat ondankbaar .Ben wel blij dat jij,Eline ,je handjes thuis hebt gehouden.De tomatensoep wordt al voor jullie gemaakt,krijgen jullie van ons een boterham met kaas,tomaaaaat en aromat,mmmmmmmm.Liefs van ons

• 02 September 2006 - 10:53

Vera:

Wat een toestand!!! Hoop dat de volgende baan inspirerender zal zijn! Dat van die schapen lijkt me een goed idee! Succes! Liefs

• 03 September 2006 - 08:24

Lenie En Gerrit:

is ddaar dan geen ander werk dan plukken ga eens bij een reis gezelschap kijken of zoiets tomaten hebben ze in someren ook zat groetjes

• 03 September 2006 - 08:43

Anderen:

En hoe bevalt dat nu; leven in de echte wereld? Geniet van het strand en elkaar. Groetjes
    ANWB

• 03 September 2006 - 09:27

El-s:

lieve mensen!
    wat een heftigheid allemaal zeg! en wat zien die machines er dreigend uit op zo'n veld! alsof die je ook nog is spontaan zouden gaan aanvallen!
    anyway, succes met vinden van nieuwe baan en tot die tijd: genietze!
    dikke kuszz. xx

• 03 September 2006 - 12:32

Anke:

Jeetje zeg, wat een verhaal! Ik hoop dat de volgende baan meer succesvol zal zijn! Ben zelf al een aantal dagen in Dublin, heb het prima naar m'n zin! We mailen!
    Liefs

• 03 September 2006 - 17:06

Kimmibal:

Lienus!
    Wat een onwijs gave lichtelijk jaloers makende pics & verhalen! Ben zelf net terug van een lekker standaard weekje turkije! haha!
    Heeeeeel veeel plezier nog en een dikke Kus

• 03 September 2006 - 17:11

Oma Toos:

Kan zelf niet internetten, dus je vader doet het voor mij...
    Heb met plezier het tomatenverhaal gelezen. Krijg er bijna rode koontjes van... Jullie doen zo wel heel wat ervaring op hoor. Ben benieuwd waar jullie nu mee bezig zijn. Ik denk met radijsjes plukken. Geniet er maar van. En tot een volgende keer. Liefs Oma Toos (en op de achtergrond Fati)

• 04 September 2006 - 11:59

Ilse Van Der Horst:

Daantje!
    Wat een verhaal weer. Kan ook alleen jij meemaken. Verder nog steeds helemaal naar jullie zin dus. Leuk hoor!

x Ilse

• 05 September 2006 - 07:00

Erik Van Seggelen:

Valt me nog mee dat jij hem niet dubbelgevouwen hebt daan!

• 06 September 2006 - 19:29

Bob:

Hee Daan en Eline,

Wat een ellende op de tomatenplak! groot gelijk dat jullie ontslag genomen hebben. Ik ben begonnen met het 4e jaar. Ik werk samen met Erwin Lensink een oude bekende van Daan. En Elke Mooij studeert ook tegelijk met mij af. Ik zou zeggen ga lekker genieten van de vakantie en ik ben benieuwd naar jullie verdere verhalen.

Groeten Bob

• 06 September 2006 - 20:43

Esther:

Kikke hoor allemaal!
    Geniet er nog maar van! En blijf jullie volgen!
    groetjes,
    esther

• 26 September 2006 - 14:19

Caroline Milatz:

Hoi Eline,
    vanmorgen bij je moeder op de koffie geweest, je konijn geknuffeld en gezellig gekletst. Lang geleden allemaal! Wat leuk om je belevenissen te lezen, wat kan je er smeuïg over vertellen, dat vergeet je je leven niet meer. Heel veel plezier, geniet van dit unieke avontuur! Groet, Caroline